Webinar social media

Dit kwam ik onlangs tegen, en laat dit nou ook de kern zijn van de minor die ik volg. Daarom wil ik dit graag met jullie delen over het gebruik van social media en alles daarom heen. Het gaat voornamelijk over het gebruik van social media.

De vier grootste spelers omtrent social media zijn op dit moment
– Linked in
– Facebook
– Youtube
– Twitter

Met deze kanalen houdt contact met vrienden, collega’s en familieleden over alles wat er in de wereld gebeurd.

Twitter is broadcast messaging en verteld alles wat er op dit moment gebeurd, al het laatste nieuws wordt gepost door mensen. Het wordt vaak vergeleken met radio. Radio volgt ook de hele dag het nieuws en heeft praat sessies.

Youtube kun je vergelijken met je tv, het zijn allemaal video’s. Na google is youtube het grootste zoekmedium. Daarom heeft google youtube gekocht.

Facebook is uitgegroeid tot het grootste gebruikers netwerk.

Linked in is een professionele zakelijke netwerksite. Hier is het belangrijk met wie je wilt praten.

The ‘up and comers’zijn:
– Pinterest
– Google +
– Instagram

Dit zijn business prospective die je de komende tijd in de gaten moet houden.

Printerest is één van de snelst groeiende social media sites. Je kunt het zien als een visueel online prikbord waar je alles kunt verzamelen wat je interessant vindt. Het is een groot visueel fotoalbum wat je weer met anderen kunt delen.

Pinterest zakelijk gebruiken kan veel voordelen hebben. Kijk maar naar hoeveel traffic Pinterest genereert en wat dit voor je website én bedrijf kan betekenen. Begin dit jaar had Pinterest 28 miljoen unieke bezoekers in één maand volgens ComScore. Men zegt dat het aantal bezoekers per jaar honderden procenten meer is dan het jaar ervoor. Vorig jaar maart trok de website 17 miljoen unieke bezoekers.
http://www.archana.nl/pinterest-wat-is-pinterest/

Google+ is een sociaalnetwerksite die draait op Google technologie, die door Google wordt beheerd en uitgebaad. Vele experts zagen de lancering van Google+ als een aanval op de dominante positie van Facebook. Google+ heeft meer dan 500 miljoen mensen die aangemeld zijn bij hun. Dit is het op één na grootste sociale medium.

In google+ kun je zogenaamde kringen aanmaken. Binnen de kringen kun je vrienden toevoegen en vanuit daar kun je berichten per vriendengroep delen. Zo kun je met elkaar videobellen en samen video’s op Youtube bekijken.

Bij Instagram draait alles om het bewerken en delen van foto’s of video’s. Je kunt ze sturen naar je vrienden op Instagram en zelfs koppelen aan Facebook en Twitter. Instagram is laatst over genomen door Facebook dus vandaar ook die mogelijkheid.

Je deelt dus niet meer “normale” forto’s. Na het maken van een foto kun je deze zelf bewerken door hem bijvoorbeeld donker, lichter of ouderwetser te maken.

Hoe kun je deze netwerken gebruiken?

Al deze media kun je op verschillende manieren gebruiken, maar welke past nou het beste bij jou en of bedrijfsmatig?

Facebook wordt vaak als mass market gebruikt, door middel van een enorm bereik die je genereert. Het draait hier vooral om B2C.

Youtube wordt ook als een mass market gebruikt die voor iedereen toegankelijk en bruikbaar is. Hierbij is het heel belangrijk goede content te gebruiken om een hoog resultaat in de zoekmachine te generen.

Linkedin wordt voornamelijk voor zakelijke doeleinden en B2B gebruikt. Je kunt als persoon een profiel aanmaken die je ook kunt vergelijken met een CV.

Twitter wordt gebruikt als real time news, kortom het dagelijkse nieuws door zowel de media in te zetten als B2B en B2C .

Bezwaren voor het gebruik van social media

1. Er wordt aangegeven dat men niet wil dat oude contacten alles van je weten wat je aan het doen bent.
2. Mensen geven aan geen tijd te hebben voor social media. Ze hebben het te druk met werken etc.
3. Er is een groep die zich te oud voelt om het te gebruiken, denk daarbij aan hoogbejaarden.
4. Mensen snappen niet hoe social media te gebruiken.
5. Mensen zijn bang dat er op social media negatief over ze gepraat wordt of over hun bedrijf.
6. Het laat geen bedrijfsmatige resultaten zien. Dit geldt vooral voor bedrijven die het niet voor elkaar krijgen om gebruik te maken van social media als business tool
7. Er wordt aangegeven dan men niet technisch genoeg is om er gebruik van te maken.

Social media succes wheel

Wat wil je bereiken?

Wat wil je bereiken met social media? Je zult een bepaalde visie moeten creëren, door niet alleen te zeggen: we gaan gebruik van Facebook maken… Je moet weten hoe je het wilt gebruiken, wat er voor nodig is en hoe je het beste je doelgroep kunt bereiken.

Bepaal je doelgroep

Moet je je focussen op een bepaalde leeftijdsgroep op social media? Wat zijn hun problemen die jouw producten/service/business kunt oplossen. Wat is het opleidingsniveau? Waar zit mijn doelgroep?

Definiëren hoe succes eruit ziet.

Wat zal het aantal moeten zijn qua likes, volgers op een particulier social netwerk. Hoe zit het met sales en video’s.

Hoe ga je je succes meten.

Dit kan door middel van Facebook inzichten met betrekking tot het aantal mensen dat over je praat, handmatig sorteren, monitoring, URL verkorters, google analytic enz. Deze middelen kun je allemaal gebruiken om je succes te meten. Hier wordt aanbevolen om google analytics te gebruiken om goed inzicht te krijgen, eigenlijk is het een must.

Bepalen welke middelen nodig zullen zijn

Hoeveel tijd heb je, moet je mensen aannemen of dit te bereiken? Wat is je budget? Hier wordt aanbevolen om google analytics te gebruiken om goed inzicht te krijgen.

Definiëren van je social media beleid

Er zijn kanalen om dit gratis te doen zoals: Google alerts, Facebook insights, Twitter search, Tweetdeck etc.

Betaalde kanalen: Radiana6, Buzz Numbers, Lithium Scoutlabs etc.

Starten met Social Media

Started on social media

In bovenstaande afbeelding ziet u de stappen die je kunt gebruiken bij het starten van social media.
Je zult moeten achterhalen wat een geschikte gebruikersnaam is. Zorg ervoor dat je apps op je smartphone hebt om zo op social media actief te zijn. Je kunt bijvoorbeeld met Facebook starten en via je smartphone gebruiken. Nodig vrienden uit die ook social apps gebruiken. Maak nieuwe vrienden zo breid je ook je netwerk en contacten uit. Door middel van het maken van nieuwe vrienden kun je conversaties aangaan met andere mensen. Begin ook zelf een conversatie of praatgroep. Zet ook status opdates online zodat mensen kunnen zien wat je aan het doen bent of wat je bezig houdt.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s